Motion till ombudsmötet

1998:519

av Carina Etander Rimborg

om en rikstäckande kristen radiokanal

OMot 1998:519

Inledning

Jag föreslår att Svenska kyrkan ska starta och driva en rikstäckande radiokanal. Genom en rikstäckande radiokanal kommer Svenska kyrkan att dagligen ha kontakt med hundratusentals lyssnare till en jämförelsevis låg kostnad. Just nu skrivs "mediakartan" om, och i de stora förändringarna öppnas mycket intressanta möjligheter inom radion.

Visionen för Sverige

Min vision är en rikstäckande kristen radiokanal som sänder 24 timmar om dygnet. Det gäller att bestämma sig för en målgrupp (i ålder till exempel 35-50 år) och i första hand inrikta sig på denna. En radiokanal som sänder dygnet runt ger naturligtvis även utrymme för sändningar riktade mot andra åldrar men jag tycker att de "förlorade" åldrarna ska prioriteras i detta arbete.

Innehållet skulle kunna vara debattprogram, musikprogram, andakter, gudstjänster och insändarprogram liknande "Klarspråk". Det finns många programidéer som skulle kunna prövas men det gäller att det sker inom ramen för Svenska kyrkans tro och lära och att vi är öppna för de frågor som finns inom och utanför kyrkan.

Bakgrund

Regeringen har tillsatt en utredning om den framtida digitala radion under ledning av SSU:s ordförande Niklas Nordström. Utredningen ska lämna sitt betänkande senast den 1 december i år. Redan nu har Niklas Nordström sagt att det ska finnas plats för privata rikskanaler i den framtida digitala radion. Dessutom ska auktionsförfarandet, som hittills gjort att endast ekonomiskt mycket starka aktörer fått tillgång till de privata radiokanalerna, avskaffas. Detta ger oss nya möjligheter som tidigare har varit helt otänkbara.

En rikstäckande radiokanal bör ge en mycket god räckvidd. Till exempel har närradion i Sverige en daglig räckvidd på 150 000-200 000 lyssnare och en veckoräckvidd mellan 700 000 och 1 000 000 lyssnare (källa RUAB). Om man studerar lyssnarundersökningar och internationella erfarenheter, kan man dra slutsatsen att även en rikskanal bör kunna få en sådan räckvidd.

Kostnaden för en riksradiokanal är mycket lägre jämfört med rikstäckande dagstidningar och TV-kanaler. Det är rimligt att räkna med en årsomsättning på omkring 20 miljoner kronor per år för radion. Jämför detta med tidningen Dagen som har en årsomsättning på 50-60 miljoner.

(Det bör finnas goda möjligheter till intäkter genom reklam, men jag tycker att det är viktigt att Svenska kyrkan först tänker igenom den policy som i så fall skulle gälla för annonsering på kanalen. Det kan ju också vara en poäng att profilera sig som en reklamfri kanal).

Med hänsyn till den räckvidd radio ger, och de förhållandevis låga kostnaderna, är det uppenbart att radio är ett mycket intressant medium för att nå kontakt med svenska folket. Särskilt när många hushåll idag inte har dagstidning på grund av att man inte har råd.

Erfarenheter från andra länder

I Norge har man sedan ett år drivit "Kristen Riksradio". Det är ett företag som har ett brett ekumeniskt ägande. I dagsläget sänder de riksprogram över en satellit till norska lokalradiostationer. Men inom en snar framtid ska sex digitala rikskanaler startas i Norge. Inom Kristen Riksradio ser man det som mycket sannolikt att just de kommer att få en av dessa kanaler.

Visionen i Norge är "värdebaserad kristen debatt och kulturradio". Finansieringen löser de genom reklam i kombination med att lyssnare ger frivilliga gåvor till Kristen Riksradio. Med denna finansiering har de redan nu ett nollresultat.

Andra intressanta projekt finns i London (United Christian Broadcasters) och i Helsingfors (Radio Dei), som är europeiska exempel på hur man kan arbeta med kristen radio i stor skala.

Dessa radiokanaler är viktiga att studera, för de har erfarenheter som är värdefulla när framtiden för en svensk rikskanal avgörs.

Övriga förutsättningar

Det finns också en stor radioerfarenhet hos alla närradiostationer runt om i våra församlingar, samlade i deras riksorganisation KRN (Kristna Radionätet) som är en ekumenisk organisation. Bland dem vill jag särskilt nämna Radio plus, en kristen ungdomsradio som är en av de största satsningarna på radio som har gjorts inom Svenska kyrkan. Radio plus, som sänder över Storgöteborg, har idag stor genomslagskraft hos sin målgrupp (högstadieungdomar) och har mycket erfarenhet som mediautredningen kan titta på.

Om inte möjligheten till en rikstäckande kanal skulle öppna sig, finns alternativet regiontäckande digital radio.

Slutsats

Eftersom mediautredningen inte förväntas bli färdig den 1 september 1998 (som det var sagt i de ursprungliga direktiven) kan motionens intentioner beaktas.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställs

att ombudsmötet uppdrar åt stiftelsestyrelsen att låta den pågående mediautredningen, med motionen som underlag, grundligt undersöka de möjligheter som finns för en rikstäckande radiokanal, med Svenska kyrkan som huvudman.

Göteborg den 17 juni 1998

Carina Etander Rimborg